NPS berekenen
NPS berekenen
De Net Promoter Score (NPS) berekenen doe je eenvoudig en snel via Omrekenen.nl. Allereerst vul je het aantal respondenten op de NPS vraag in. Vervolgens geef je aan hoeveel van die respondenten promoters waren (een cijfer van 9 of hoger) en hoeveel van die respondenten detractors waren (score van 6 of lager). Als je vervolgens op de berekenen button klikt, dan wordt de NPS direct voor je uitgerekend. De NPS berekenen doe je eenvoudig & snel via Omrekenen.nl.
Wat is NPS?
NPS is een afkorting voor Net Promoter Score. Het geeft aan in hoeverre een relatie je zou aanbevelen bij vrienden of familie. Het is algemeen geaccepteerd dat NPS een voorspeller is van klantloyaliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een transactionele NPS en een relationele NPS. Bij de eerstgenoemde moet je klant zijn, terwijl je voor het hebben van een relatie geen klant hoeft te zijn.
Promoters, Detractors en Passives
Er wordt binnen de NPS onderscheid gemaakt tussen promoters, detractors en passives. De definitie hiervan verschilt afhankelijk van of je kijkt naar de Europese of traditionele NPS. De laatste tijd is er een stroming die pleit voor een Europese NPS waarin de 8 ook wordt gezien als promoter en de 6 ook wordt gezien als passive. Dit heeft te maken met de mentaliteit in Europa dat men nauwelijks beoordeelt met een 9 of een 10.
Definitie | Traditionele NPS | Europese NPS |
Promoters | Beoordeling: 9 of 10. | Beoordeling: 8,9 of 10. |
Passives | Beoordeling: 7 of 8. | Beoordeling: 6,7 of 8. |
Detractors | Beoordeling: 6 of lager. | Beoordeling: 5 of lager. |
Categorie: Rekentools